REFLEXIÓ DE LES LECTURES:
“El plaer d’utilitzar les TIC a l’aula
d’Infantil” de Estivaliz Asorey i Jesús Gil
i “ Les 5 claus per una bona integració de les TIC en els centres
docents” de Pere Marquès Graells.
EL
PLAER D’UTILITZAR LES TIC A L’AULA D’INFANTIL
La introducció de les noves
tecnologies en l’educació no és un procés recent, ja que per exemple,
l’ordinador personal va aparèixer al voltant dels anys vuitanta. Per una banda,
semblava que tot apuntava a què s’obrien nous horitzons, noves expectatives i també
moltes il·lusions dins els sistemes escolars, però per altra banda, la manca de
recursos i d’interès per part de molts de docents cap a aquesta nova manera de pensar
i de innovar, van fer que aquests projectes no avancessin en la mesura que ho
tindrien que haver fet.
Si comparem Espanya amb la resta
de països europeus veiem que no és precisament una de les nacions més avançades
en la implantació de les TIC a les escoles, ja que els nostres centres
requereixen més infraestructures: connexions a internet, ordinador per alumne, pissarres
digitals, a més d’una bona coordinació per part de les escoles amb les TIC i
que els docents tinguin una formació adequada.
Ha estat durant aquests darrers
anys quan hi ha hagut una evolució considerable, un “boom”, i també, cal
dir-lo, un abaratiment d’aquestes eines dins la nostra societat , la qual cosa
ha estat un fet decisiu a l’hora de implantar-ho en les centres escolars. Però així
i tot, continuem amb la manca tant de recursos com de professorat preparat i
qualificat a les aules.
Són molts els mestres que encara
realitzen el seu treball d’una manera monòtona i aferrant-se per allò que ja
saben o més els hi agrada ensenyar. A aquests mestres que no volen fer un canvi
de mentalitat o que tenen possibles “pors” a la implantació de les noves
tecnologies caldria dir-les que no estant fent cap bé als seus alumnes, tot el
contrari, estant retrocedint i privant, sense cap tipus de benefici, als infants del seu dret a iniciar-se en les
noves tecnologies, la qual cosa els produirà en el futur entrebancs a l’hora
d’emprar aquestes eines, i per tant de comunicar-se, cercar informació, donar
opinions, etc.
Per treballar amb infants els
mestres hem de tenir una formació continua i innovadora, intentant anar més
allà i emprant la nostre imaginació i creativitat per ser capaços d’ensenyar
als nostres alumnes d’una manera més significativa i, a la vegada, divertida,
sobre tot a Educació Infantil, sense arribar a la monotonia de la qual parlava
abans.
L’ús de les TIC ha produït uns
canvis als centres on han estat implantades quant a la funció docent i en el
procés d’aprenentatge de l’alumnat, ja que ara el mestre passa de ser la única
font de coneixement a exercir un paper de guia, d’assessor, d’ajudant, del seu
alumne. Per aconseguir-ho és necessari que les TIC no només es treballin un dia
o dos determinats cada setmana o amb unes activitats concretes sinó que s’han
de integrar diàriament amb les
activitats que es fan a l’aula, ja que si es fan d’una manera puntual o aïllada
dins del seu procés d’ensenyament-aprenentatge
difícilment tindran sentit per ells el fet d’emprar-les el dia que toqui
fer-ho.
Per altra banda el mestre
d’Educació Infantil hauria de tenir en compte alguns aspectes abans de
incorporar un ordinador a l’aula i tenir connexió a internet, com són crear un
racó adequat on els infants puguin treballar tranquils, saber organitzar-se a
l’hora de fer aquests treballs sempre dins l’horari habitual, com seran els
agrupaments. individuals per parelles o en grup, trobar temps per poder
elaborar la creació de materials...Tot això implicarà un gran esforç i
constància per part del docent, cosa que, a vegades, fa que abandoni.
Són moltes les possibilitats que
ofereixen les TIC a Educació Infantil des de la creació de fitxes elaborades
per nosaltres mateixes fins a fer presentacions mitjançant Power Points,
vídeos, gravar sons amb l’ordinador, pissarres digitals o Tablets PC.
Com a mestres, i pel bé dels nostres alumnes,
hauríem de saber emprar-les, aprofitar-les trient el màxim de profit.
LES 5 CLAUS PER UNA
BONA INTEGRACIÓ DE LES TIC EN ELS CENTRES DOCENTS
Una vegada he acabat
de llegir aquesta lectura de Pere Marquès he arribat a la conclusió que per
arribar a aconseguir una òptima introducció de les TIC a les escoles o a les
aules es fan necessàries no tan sols unes bases tecnològiques, com serien per
exemple, els ordinadors dins les aules connectats a internet o les pissarres
digitals, a més del manteniment que tots aquests recursos duen, sinó també és
necessària una bona reorganització per part del mestre de l’espai físic que ha
d’ocupar l’ordinador dins l’aula, del temps en què s’ha d’utilitzar, dels
programes que vol emprar, de com seran els agrupaments dels seus alumnes, etc. Tot
això que s’acaba de dir comporta uns canvis en la metodologia de treball per
adaptar-los a les TIC i als nous mitjans de comunicació.
La feina que fa
l’equip directiu, a més de comptar amb el seu suport, serà rellevant a l’hora
d’implantar el projecte TIC al centre educatiu, ja que la dinamització de les
noves tecnologies, el fet que tothom o la gran majoria de docents les accepti,
la recerca de recursos i la seva formació, etc, són funcions que òbviament
s’han de dur a terme des de l’equip directiu.
Com ja s’ha dit abans
la formació dels mestres és una altra tasca de l’equip directiu. Aquest haurà
de vetllar perquè hi hagi una formació permanent i un cert domini de les TIC a la resta de docents que formen el centre
basada en cursos, assessoraments, etc.
No es tracta que el
mestre sàpiga com funciona tot, sinó de saber fer-ho funcionar. Ha de ser capaç
d’introduir les TIC a les aules per aconseguir que siguin útils i eficaces en
el procés d’ensenyament-aprenentatge del seus alumnes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario